Vir: Neuničljivi človek (Indestructible Man), 1956, režija Jack Pollexfen

AIPA novice – posvet, #PayPerformers, vprašalnik

Prvič: Države članice EU imajo do 7. junija letos čas, da implementirajo Direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu. Kot vse kaže, velika večina držav tega roka ne bo ujela. Direktiva prinaša ustvarjalcem številne pozitivne novosti, med drugim v 18. členu predvideva pravično nadomestilo za uporabo del na spletu, vendar direktiva ne omogoča le-tega, ampak uvaja tudi druge pomembne novosti. Evropsko združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA), katerega članica je tudi AIPA, pred rokom za implementacijo pripravlja posvet na temo Kaj vse prinaša direktiva oz. na kakšen način bi morala biti implementirana (18. člen), da bi ustvarjalci dejansko dobili nadomestilo.

Na spletnem posvetu, ki se bo začel v sredo, 2. junija 2021, ob 10. uri, bodo sodelovali:

Ibán García del Blanco, španski evropski poslanec (S&D) in podpredsednik Odbora Evropskega parlamenta za pravne zadeve,
Fred Breinersdorfer, nemški scenarist in režiser,
Raquel Xalabarder, vodja katedre za intelektualno lastnino na katalonski univerzi UOC,
Séverine Dusollier, profesorica prava na pariškem inštitutu za politične študije in
Dominik Skoczek, direktor poljske kolektivne organizacije ZAPA.

Posvet bo povezovala predsednica upravnega odbora SAA in direktorica britanske kolektivne organizacije ALCS Barbara Hayes.

Na posvet se lahko prijavite na tem naslovu:
https://primetime.bluejeans.com/a2m/register/hehakpta

——————————————–

Drugič: Pobudniki kampanje #PayPerformers, katere ambasadorja sta tudi člana DSI Katarina Čas in Sebastian Cavazza, si prizadevajo za ustrezno implementacijo predlani sprejete Direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu v nacionalne zakonodaje. Del prizadevanj je tudi opozarjanje na katastrofalno slab finančni in socialni položaj izvajalcev zaradi pandemije covid-19. “Izvajalci so zaradi pandemije izgubili praktično vse angažmaje, preživljajo pa se s prihranki in z različnimi oblikami pomoči. Medtem pa v času različnih omejitev spletne platforme na veliko uporabljajo dela ustvarjalcev, s katerimi beležijo rekordno gledanost in ustvarjajo rekordne dobičke. Ustvarjalci od tega uspeha nimajo nič, čeprav so s svojimi deli ta uspeh omogočili, poudarjajo pobudniki kampanje, med katerimi je tudi AIPA.

Raziskava, ki so jo naročili pobudniki kampanje #PayPerformers (več o raziskavi na tej povezavi), je pokazala, da skoraj 90 odstotkov evropskih izvajalcev letno dobi manj kot 1000 evrov nadomestil z naslova “streamanja”. Zato je edina rešitev čimprejšnja implementacija Direktive v nacionalne zakonodaje, skupaj z 18. členom, ki predvideva pravično in proporcionalno nadomestilo za uporabo del na spletu. Ta pravica mora biti kolektivno upravljana, saj se le kolektivne organizacije lahko enakopravno pogajajo z velikimi platformami. Kolektivno upravljanje je tudi stroškovno veliko bolj učinkovito, poleg tega pa so kolektivne organizacije v Evropi partnersko povezane in lažje zbirajo podatke o uporabi del in nadomestila z naslova te uporabe v posameznih državah.

Odličen zgled je lahko Španija, kjer nadomestilo z naslova uporabe del uspešno zbirajo že od leta 2006. Španska zakonodaja je za izvajalce predvidela ekskluzivno pravico, da posredujejo posneto izvedbo javnosti, za katero se nato domneva, da so jo prenesli na proizvajalce fonogramov ali na filmske producente, in sicer kot del pogodbenega razmerja. Producenti tako obdržijo ekskluzivno pravico, da z deli upravljajo, na kar izvajalci ne morejo vplivati. Izvajalci pa so v skladu z zakonodajo zato opravičeni do neodtujljive pravice do ustreznega nadomestila. Ta pravica velja za predvajanje glasbe in avdiovizualnih del na radiu oz. TV, pa tudi za spletne glasbene in avdiovizualne storitve, vključno s streamanjem.

Pravico do nadomestila v Španiji upravlja kolektivna organizacija AISGE. Dejstvo je, da je kakršnakoli druga oblika upravljanja nepraktične za igralce, kar je pokazala tudi praksa. “Kolektivke” se z uporabniki del pogajajo, zbirajo nadomestila in jih nato razdelijo med posamezne imetnike pravic, ki so z uveljavljeno prakso izredno zadovoljni. Pravica do nadomestila se je pokazala za izredno pomembno v času trenutne koronakrize. Španski igralci namreč tudi v času omejitev in ustavitve javnega življenja, ko ne morejo delati, prejemajo nadomestila. To jim omogoča precej dostojnejše življenje, kot ga imajo njihovi kolegi v državah, kjer ne dobivajo nadomestil.Več o pobudi PayPerformers si lahko preberete na tej povezavi.

——————————————–

Tretjič: Vprašalnik (dva v enem) o avtorskih pravicah in umetni inteligenci v ustvarjalnem sektorju je na voljo še do 14. maja: https://technopolis.limequery.com/142659?lang=en

Teme anonimnega vprašalnika, ki je podan v angleškem jeziku, so predvsem povezane z izzivi uporabe umetne inteligence na področju intelektualne lastnine. Pobudnik raziskave je Evropska komisija (direktorat CNECT) – več o njihovi podpori TUKAJ. Vprašanja se od neke točke naprej razdelijo na tista, ki so namenjena strokovnjakom in tistim, ki imajo glede na dano temo manj pravnega predznanja. Izide raziskave bo objavila Evropska komisija. Za vsa dodatna vprašanja pišite na carmen.calatrava@technopolis-group.com.

Deli: